הפעלות ילדים

בתיאטרון האור אנו רואים את הפעלת הילדים במהלך ההצגות כחלק משמעותי מחדוות הצפייה בהצגת ילדים. בכול ההצגות מבוטל ה"הקיר הרביעי" והדמויות נמצאות בקשר מתמיד והדדי עם קהל הילדים. במהלך הפעילויות הילדים מהווים חלק חשוב בסיפור העלילה והתפתחותה. כמו כן בשל פעילות הילדים במהלך ההצגות זוכים הם לממש בעצמם את הדגשים החינוכיים, אשר מעבירות ההצגות. פעילות הילדים במהלך ההצגות מאפשרת לילדים לבטא את עצמם בצורה חופשית ממחסומים רגשיים שכן מדובר בהתרחשות בתוך סיפור ולא בחיים המציאותיים. עם זאת, זוכים הילדים לחוות חוויות ממשיות.

Great-friends

בהצגה בייגלה, לאחר שזהובה אינה נענית לחיזוריו הרבים של בייגלה, הוא חוזר אל חוף הים, שם אהבו לבלות כאשר היו גורים. ובעצב רב הוא שר את השיר "זיכרונות ". במהלך השיר מוזמנים הילדים להעניק לבייגלה "חיבוקי ונשיקה". בייגלה עוטף וחובק את הילדים והם מחבקים ומנחמים אותו ומרעיפים עליו אהבה כדי להראות לו שהן אוהבים אותו "למרות שהוא כזה ארוך וקצת שונה".

בפעילות זאת הילדים ממשים את הדגש החינוכי – קבלת השונה – בכך שהם מקבלים ואוהבים אותו בעצמם ובכך עוזרים לממש את הרצון המוביל של הדמות המרכזית. פעילות זאת ממלאת צורך חשוב אצל ילדים והוא הצורך להרגיש נאהב רצוי ומקובל. שכן כל ילד חווה ברמה כזאת או אחרת במצבים חברתיים שונים את הרגשת חוסר השייכות והעמידה מן הצד. וכן את האתגר הנובע מהרצון להשתלב.

פעילות נוספת בהצגה בייגלה היא "ההשתתפות בתחרות הכלבים". תחרות בה בייגלה הוא הכלב המנצח. הילדים מקבלים כובע וזנב והופכים לכלבים בתחרות. לאחר מספר תחרויות בין הכלבים והתרחשויות מהנות, זוכה בייגלה בתחרות הכלבים.

בפעילות זאת נהנים הילדים מחדוות המשחק וההגינות. כמו כן מבטאים הם את עצמם בעזרת רעיונות יצירתיים בקול ובתנועה. כמו כן לאורך כל ההצגה מתייעץ הכלב בייגלה עם הילדים, מבקש את עזרתם וחושף בפניהם את רגשותיו כך גם זהובה ומנחם האופה אשר אצלו במאפיה מתארחים הילדים לשמוע מפיו סיפורים.

דוגמה נוספת להפעלת הילדים ניתן לראות בהצגה הזחל הרעב. בהצגה מנסים הילדים לעזור לזחל להיות שבע. ובכל יום מצטרפים אל צביקי חוקר הטבע בחיפוש מאכלים בחיק הטבע.